آدرس
-
آدرس: همدان
بلوار ولایت، ابتدای پل رسالت، ساختمان شال، بلوک B، طبقه 4 - ایمیل: info@ngomehr.ir
- تارنما: www.ngomehr.ir
- تلفن: 38218977-081
به گزارش خانه مهرگان به نقل از اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان، یکی از صحنههایی که در روزهای سرد سال به ویژه در پایانههای شهری با آن مواجه میشویم، روشن بودن مداوم اتوبوسها است که به اعتقاد کارشناسان، درجا کار کردن اتوبوسها ۳ تا ۵ برابر نسبت به حالت عادی آلودگی را در هوا منتشر میکند.
برای جلوگیری از این موضوع، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در نامهای به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال بر اجرای اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.
بر این اساس، احمد وحیدی وزیر کشور نیز در نامهای به استانداران سراسر کشور بر انجام این اقدامات و لزوم پیشگیری جدی از افزایش آلایندههای جوی تاکید کرد.
یکی از بندهای این نامه، درباره درجا کار کردن کامیونها و اتوبوسهای مستقر در پایانههای حمل بار و مسافر است که از زمان پدیده وارونگی دما و فصول سرد سال از اهمیت زیادی برخوردار است.
در این نامه بر اجرای اقداماتی همچون تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، رفع نواقص و آمادهسازی ایستگاههای سنجش کیفیت هوا برای ارائه دادههای مستمر و برخط، نظارت دقیق بر مراکز بازیافت و اسقاط خودرو در استان، پیگیری اجرای معاینه فنی موتورخانه ها و سامانههای احتراقی با اولویت ساختمانهای دولتی، مراکز اداری و مجتمعهای تجاری، تدوین برنامه ویژه پایش و تشدید نظارت و تقویت پایش واحدهای آلاینده هوا، پایش سوخت وفق دستورالعمل ابلاغی و تشکیل به موقع کارگروه مواقع اظطرار آلودگی هوا تاکید شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره مضرات درجا کار کردن اتوبوس ها به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: بیش از ۶۰ درصد اتوبوس های شرکت واحد در تهران فرسودهاند که در حالت عادی هم آلودگی زیادی را منتشر میکنند که حال اگر به صورت درجا کار کنند، میزان انتشار آلودگی آنها ۳ تا ۵ برابر نسبت به خودروی در حال حرکت است.
داریوش گل علیزاده افزود: میزان انتشار آلایندگی اتوبوسها به علت فرسودگی بسیار بالا است؛ حال در کنار انتشار آلایندگی برخی از آنها به دلیل مشکلاتی که دارند در پایانهها تمام طول روز را به صورت درجا کار میکنند و تا شب هم خاموش نمیشوند. در این حالت (درجا کار کردن) و این مدت، آلایندگی آنها بسیار بیشتر از حالت عادی منتشر میشود.
برای جلوگیری از این کار قبلا بخشنامهای را به شهرداریها ارسال کرده بودیم و اکنون هم وزارت کشور با ابلاغ آن به استانداران بر مدیریت این مساله تاکید کرد البته این کار یکی از تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا است که در این کمیته تصمیمگیری میشود.
گل علیزاده گفت: البته این شرایط در ترافیک شهری هم حاکم است یعنی خودرویی که در ترافیک درجا و روشن کار میکند، ۵ برابر نسبت به زمان حرکت، آلودگی ایجاد می کند. حال در نظر بگیرید با وجود ۲۵ میلیون خودرو در کشور که ۶.۵ میلیون از آنها به سن فرسودگی رسیدهاند و وجود ۱۲ میلیون موتورسیکلت که حدود ۹۰ درصد آن کاربراتوری یا فرسوده ند، اگر درجا کار کنند چه اتفاقی میافتد و چه حجمی از آلودگی در هوا منتشر میشود.
وی تاکید کرد: هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد و هر موتورسیکلت بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک آلودگی انتشار میدهد که این مساله میطلبد حداقل در فصول سرد سال که هوا سنگین میشود و آلودگی راهی برای خروج از جو ندارد، بیشتر مراقب نحوه تردد خود در شهرها به ویژه کلانشهرها باشیم.
نظرات
نظرات خود را با ما در میان بگذارید
موارد ستاره دار را حتما پر کنید.